Colourstrings 50 vuotta.

Colourstrings täyttää 50 vuotta.

Syksyllä 1971 sai Itä-Helsingin musiikkiopisto melkoisen vahvistuksen henkilöstöönsä Unkarista.
Tuolloin nimittäin työnsä aloittivat, rehtori Ahti Sonnisen kutsumina, veljekset Csaba ja Géza Szilvay.

Géza kertoo hauskan tarinan:
Kun työsopimus käännettiin unkariksi, käännöksessä oppilaitosta kuvattiin sanalla, joka viittaa korkeakouluun. Luulin siis tulevani korkeakouluun. Kun sitten aikanaan saavuin Helsinkiin ja ryhdyin kyselemään, missä oppilaitos oli, sain aika summittaisia vastauksia: ”Noo…yksi rakennus on tuolla…ja toinen siellä ja vielä sitten...” Ahaa, ajattelin. Kyseessä on siis Campus!
Karu totuus valkeni – ja ajattelin että vuoden verran jaksan.

Tuosta vuodesta tulikin 50 vuotta. Ja yhä molemmat veljekset ovat aktiivisia. 1970-luvulla Gézan ja Csaban johtama orkesteri, Helsingin Juniorijouset, alkoi niittää maailmanmainetta ja myös kotimaassa saatiin ylen ohjelmissa kuulla ja nähdä tuntitolkulla lahjakkaita nuoria muusikkoja.
Muun muassa tämän artikkelin kirjoittaja seurasi pikkukaupungissa, erämaiden keskellä, TV:stä miten huikeaa työtä Szilvayn veljekset tekivät. Toive, joka sisikunnassa velloi, suorastaan huusi: Voi kunpa joskus pääsisi tuommoiseen porukkaan.

Opetusmetodi Colourstrings valloitti paitsi nuoret soittajat, suomalaiset televisionkatsojat, myös koko soittoa harrastavan maailman. Colourstrings elää ja voi hyvin tänä päivänä aina Oseaniasta Amerikkaan, Euroopasta Aasiaan. Ehkäpä Suomessa ei ihan tajutakaan, kuinka viljalti omaksuttu Colourstrings-metodi on.
Csaban ja Gézan työ on ollut suomalaiselle jousisoitinkulttuurille mittaamattoman arvokas! Sukupolvi toisensa jälkeen on kasvanut veljesten opinahjosta - niin musiikin ammattilaisiksi kuin musiikin harrastajiksikin.

Nyt juhlitaan!
Juhlavuoden kunniaksi järjestetään kahden pitkän viikonlopun mittainen Colourstrings-koulutustapahtuma konsertteineen.

Géza kouluttaa viulisteja ja altisteja 1. – 3. lokakuuta (pe-su).
Csaba puolestaan ohjaa sellistejä 8.-10. lokakuuta (pe-su).
Kurssit pidetään Helsingissä, Unkarin kulttuuri-instituutissa, osoitteessa Kaisaniemenkatu 10.
Koulutus on kummankin viikonlopun aikana 17 tunnin mittainen. Lisäksi kurssilaiset voivat maksutta osallistua korkeatasoisiin konsertteihin.

Tapahtuman järjestävät Unkarin kulttuuri-instituutti ja Suomen Kodály-seura yhteistyössä Itä-Helsingin musiikkiopiston ja Fennica Gehrmanin kanssa.

Tulosta ilmoittautumiskaavake tästä!

Mikä on Colourstrings?

Colourstrings on lapsikeskeinen jousisoittimille, alunperin viululle ja sellolle, kehitetty opetusmenetelmä, jonka ovat kehittäneet unkarilaiset veljekset Csaba ja Géza Szilvay.
Colourstrings-menetelmä pohjautuu ainoana soitinkouluna unkarilaisen säveltäjän ja pedagogin Zoltán Kodályn opetusfilosofiaan.

Colourstrings-menetelmä eroaa muista soitinkouluista erityisesti opetuksen alkuvaiheessa.
Relatiivinen solmisaatio auttaa nuoria soittajia kehittämään sävelkorvaa ja sisäistä kuulemista, musiikin luku- ja kirjoitustaidon kehittymistä sekä mahdollistaa transponoinnin koko otelaudan alueella varhaisesta vaiheesta alkaen. Useamman aistin samanaikainen käyttö tukee ja vahvistaa oppimista.

Nuottikuva on aluksi hyvin pelkistetty, jossa perinteiset mustat nuotit viisiviivaisella nuottiviivastolla on korvattu värein ja symbolein kuvaamaan kutakin soittimen vapaata kieltä ja nuotit on merkitty ns. piippukirjoituksella.

Runsas vapaiden kielten ja huiluäänien soittaminen opettavat luontevaa jousen käyttöä, sekä soinnin hakemista. Kodályn sanoin:” Henki tekee eläväksi!”.
Lisäksi opetusmenetelmässä esitellään ainutlaatuinen vasemman käden ”numeroitu pizzicato”.

Lapset oppivat mielellään yhdessä ja toisiltaan.
Yhteissoitto aluksi oman soittimen ryhmässä ja myöhemmin kamarimusiikki sekä jousiorkesterissa soittaminen ovatkin tärkeä osa opintoja.

Nuottimateriaali pohjautuu pitkälti eri maiden kansanmusiikkiin, jonka kautta opetellaan musiikillista äidinkieltä.

Colourstrings-menetelmä on tunnettu ympäri maailmaa, sitä käytetään opetuksessa mm. Euroopassa ja Australiassa.